x
NederlandsFrançais
nl
Blog26.11.2020

Green Friday bij Stroomop!

Nu vrijdag is het zover. Black Friday. De drukste shopdag van het jaar trekt zich niet veel aan van de coronacrisis. De kortingen schieten zelfs - hoe houd je het voor mogelijk - nog meer de hoogte in dan andere jaren. Vele (kleine) bedrijven doen dan ook maar gewoon mee. Waarom? Dat is nog maar de vraag.

Black Friday werd voor het eerst gebruikt om de verkeersdrukte te omschrijven in Philadelphia die ontstond de dag na Thanksgiving. Later werd Black Friday meer gezien als een grote 'stockverkoop' na de drukte om pakjes te kopen voor Thanksgiving. Een typisch Amerikaans fenomeen dus, want Thanksgiving wordt bij ons niet gevierd.

Gelukkig hebben ze in Amerika al snel 'Small Business Saturday' in het leven geroepen, om de lokale handelaars een hart onder de riem te steken. Maar meer dan dat hart onder die riem zal het ook niet worden. Black Friday is populairder dan ooit. Als consument vliegen de online advertenties je rond het hoofd. 

Green Friday

Naast het feit dat enkel multinationals rijk worden van Black Friday, is het ook uitgegroeid tot een zwarte dag voor het klimaat. Want al die pakjes moeten natuurlijk getransporteerd worden. En zolang de winkels gesloten blijven, zijn de bestelwagens met pakketjes op straat niet meer te tellen.
In 2017 riep de Franse milieuorganisatie Envie het concept 'Green Friday' in het leven. Het presenteert zichzelf als een alternatief voor willekeurige consumptie en onnodige aankopen die worden aangezwengeld door reclame. Het wil de consument eraan herinneren dat hij zelf verantwoordelijk is voor de aankoopkeuze die hij maakt, en dus ook voor de concrete gevolgen op het milieu.

Oproep tot bewust consumeren

Daarom willen wij jullie graag oproepen om bewust om te gaan met jullie aankopen en niet altijd het onderste uit de kan willen halen als het op prijzen aankomt. Want de service-na-verkoop die je bij een lokale handelaar krijgt, zal je bij een b*l.com niet krijgen. Het uitgebreide advies die je met de glimlach krijgt vooraleer je een beslissing neemt over de aankoop, moet ook betaald worden. En de CO2 die je uitspaart, daar zullen je (klein)kinderen je later ook voor bedanken.
De lokale handelaar dankt u en staat met de grootste glimlach klaar voor u. Voorlopig van achter een bureau; digitaal of telefonisch. Maar die glimlach is er, daar mag je zeker van zijn!